CIRCUIT GUSTAVE COURBET DAG 3

Korte karakteristiek

Église Ste. Agathe in Déservillers
Ongeveer 19 km.
Deze stevige dagwandeling vormt de derde etappe van het Circuit Gustave Courbet. We starten bij Église Ste. Agathe in Déservillers. De route volgt de rood-witte markering van de GR590 langs de zuidrand van het Plateau van Amancey. We wandelen langs de Roche de Rochanon naar Bolandoz om vandaar in oostelijke richting de randen van het Plateau van Amancey te volgen. Komende langs Aire de la Résistance en door typisch Juralandschap met afwisselend weiden en bossen bereiken we bij La Loyère (924 m) het hoogste punt van het Circuit Gustave Courbet. Eindpunt is Longeville. De routemarkering te voldoende maar de routekaarten IGN 1:25 000, 3324ET Arc-et-Senans - Quingey en 3424OT Ornans - Source de la Loue waarop de GR590 en GR595 zijn beslist nodig!!

ROUTEBESCHRIJVING

Op het parkeerplaatsje voor de Église Ste. Agathe in Déservillers en maken we ons klaar voor vertrek. Deze Église Ste. Agathe springt vooral in het oog met haar typische torenspits zoals die in de Franche-Comté voorkomt met geglazuurde dakpannen. De huidige kerk uit 1730 is gebouwd op de plek van een vroeger kerk met behoud van de vroegere klokkentoren en toegangsportaal uit de 15e eeuw. Aan beide zijden van het portaal zien we links David met het hoofd van Goliath en rechts een boer met uil. Het hoofdaltaar met de schildering van de parochiepatroon de H. Agatha stamt uit 1758, het tabernakel is van 1766 en is in 1767 verguld.

Désrevillers - Portaal Église Ste. Agathe met boer en uil
Toch gaat de geschiedenis van het dorpje veel verder terug. Opgravingen van een Gallo-Romeinse Villa wijzen op een vroege bewoning van het gebied rond Déservillers. In de 12e eeuw behoort Déservillers tot de Heerlijkheid Scey en in de 13e eeuw tot Montmahoux. Later in de 16e eeuw ontstaat er een Kastelanie onder de macht van de Spanjaarden en de Heren van Ornans. Bij de Vrede van Nijmegen in 1678 komt het dorp samen met de Franche-Comté aan Frankrijk toe en wordt gekocht door François Simonin uit Ornans en Pierre Patouillet, een koopman uit Salins. Het dorp geldt als de wieg van de Franse kaas Comté, die afkomstig is uit deze streek. Al in 1273 wordt er al een kaasmakerij in Déservillers vermeld. De drie dorpsbronnen van Déservillers stammen uit de 19e eeuw en in de oude dorpskern zijn talrijke boerderijen in de karakteristieke stijl van Haut-Doubs uit de 17e tot 19e eeuw behouden.

Déservillers - Afdaling naar de Ruisseau de Rochanon
Bij de Église Ste. Agathe steken we de D9 over en pikken bij het wegkruis de route van de GR590 weer op. We lopen langs het waterreservoir in oostelijke richting. Na goed één kilometer passeren we het Bois de Jérusalem met een van de grotten in de directe omgeving van Déservillers, een “speeltuin“ voor speleologen. Als het asfalt bij de verlaten en vervallen Ferme de la Broche ophoudt, zien we op de kaart dat we hier zelf even de route moeten zoeken. De rood-witte markering ontbreekt bijna helemaal. Één enkele markering staat op een weipaal net voor het bos. Een spiedend oog kan het ontdekken. Langs de bosrand en het weiland is met moeite een pad te vinden. We dalen af naar de Ruisseau de Rochanon. We komen terecht in een echte kloof met een woest kolkende waterval en de loodrechte rotsen van de Roche de Rochanon. Het is hier dat in 1721 Monsieur Guyonvernier op de fundamenten van een oud bouwwerk uit de 16e eeuw watermolens en een smederij gebouwd zou hebben, die tussen 1860 en 1870 zijn verdwenen. Wij zien slechts een Mariabeeld dat in de rotsen staat.

Bolandoz - Chapelle Notre Dame des Aventures
We volgen de verharding langs de kloof om na 500 meter linksaf een bospad te kiezen dat door het Bois des Millières afdaalt naar het open landschap van Champs de Buges. Bij de grote landbouwschuren gaat het onverharde pad over in asfalt. Met de bocht naar rechts richting Bolandoz komen we langs de veldkapel Notre Dame des Aventures, in 2005 nog gerestaureerd, met een 15e eeuws Mariabeeld. We bereiken de D492 en zien op de kruising met de D32 een klein gebedshuis opgericht ter nagedachtenis aan Jean Antoine Demontrond, overleden in Bolandoz op 18 juli 1841. Sinds de 13e eeuw vormt Bolandoz een zelfstandige, kleine Heerlijkheid die toebehoort een een plaatselijke adelijke familie en onderworpen is aan de Heerlijkheid Scey. In de 14e eeuw oefent Jean de Bolandoz een schrikbewind uit over zijn gebied en voert verschilende aanvallen en plunderingen uit in de aangrenzende gebieden. Na zijn veroordeling gaat zijn bezit rechtstreeks over naar de Graven van Bourgondië. Bij de Vrede van Nijmegen in 1678 komt het dorp samen met de Franche-Comté aan Frankrijk toe. In de jaren 1893 en 1955 wordt Bolandoz door zware dorpsbranden getroffen. Bezienswaardig is de driebeukige Église St. Georges die in 1723 gebouwd is met een rijk interieur dat enkele beelden uit de 15e en 18e eeuw heeft.

Bolandoz - Fontaine Marianne met Lavoir
Opmerkelijk zijn in Bolandoz ook een tweetal dorpsbronnen uit de 19e eeuw. De eerste die we passeren staat op de kruising van de D492 en de D32, de Fontaine Marianne. Deze dorpsbron uit 1875 staat voor het lavoir en is getooid met de buste van het symbool van de Franse Republiek: Marianne. Als we de Grande Rue, de D32 vervolgen, komen we in de buurt van de kaasmakerij langs nog een dorpsbron uit hetzelfde jaar als de Fontaine Marianne. Bij de laatste huizen van Bolandoz nemen we bij de Gîte d’Étape Le Sauteray de weg naar rechts en volgen het asfalt tot aan de T-splitsing waar we links aanhouden en in zuidoostelijke richting langs Pâture Communale langzaam klimmen tot in het bos.

Bolandoz - Panorama over het Plateau van Amancey in noordoostelijke richting
Vervolgens dalen we naar de Ruisseau du Dard, die we oversteken en waar we naar rechts het bospas volgen. Bij Bas des Maits hebben we links een weiland met stal en hier voert de route ons het bos in naar Sous la Roche. Met een bocht naar rechts komen we op de verharding die we tussen de weilanden door, waar we worden aangestaard door nieuwsgierige koeien, volgen tot op een hoog gelegen punt met windmolen. Hier is ook een verzetsmonument, Aire de la Résistance. Het is de plek waar tussen mei en september 1944 een 15-tal luchtlandingen hebben plaatsgevonden, waarbij militairen en materiaal zijn afgeworpen om het verzet van de F.F.I. (Forces Françaises de l'intérieur), groep Loue-Lison, in de gevechten tijdens de bevrijding te ondersteunen.

Reugney - Aire de la Résistance
De route van de GR590 gaat even zuidoostwaarts om vervolgens naar links de zuidelijke rand van het Plateau van Amancey te volgen. We wandelen door het typische Juralandschap waar grasland en bossen in elkaar overgaan in een licht glooiend terrein. We passeren de ruïne van de vervallen en door struikgewas overwoekerde Ferme d’Arondel. Zo komen we verderop aan de D6, die we een paar honderd meter naar links volgen langs Les Favières. Dan laat de rood-witte markering ons naar rechts gaan en begint in het bos de lange, moeizame klim over de Côte des Sapenets, die ons naar een hoogte van 924 meter brengt. Bij La Loyère bereiken we het hoogste punt van het Circuit Gustave Courbet. Toch is het hier opletten, omdat de routemarkering ons even in de steek laat. De afslag naar links mag niet gemist worden! Enigsinds verscholen in het bos ontdekken we weer een routeaanduiding van de GR590. Twee kilometer scheiden ons nog van het eindpunt aan de D27. Afdalen door hetbos kost niet zoveel energie meer en het pad is breed en gaat uiteindelijk over in asfalt. Op het asfalt van de D27 is het nog slechts een kilometer en een paar haarspelddbochten om Longeville te bereiken, het eindpunt van deze dagwandeling.

Onderweg naar Longeville
DAG 4
Traject Longeville - Source de la Loue - Mouthier-Haut-Pierre - Lods 19 Km

Deze wandeling is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.