DER EIFELSTEIG - DAG 10

Korte karakteristiek

Am Viehmarkt Hillesheim
Ongeveer 16 km
Na vertrek uit Hillesheim wandelen we door het betoverend kleine Bolsdorfer Tälchen en komen we door de dorpjes Bolsdorf en Dohm aan bij de beemden van de Kyll. We steken de Kyll over en de K33 over om met een bocht de route verder te vervolgen over de Beilberg naar Roth. Dan voert de Eifelsteig ons bergopwaarts naar de Rother Kopf, waar de Mühlsteinhöhle en Drachenhöhle ons een kijkje bieden in de geschiedenis van de aarde. Boven op de vulkaankegel van de Rother Kopf hebben we een wijds vergezicht over het interessante en indrukwekkend geologische landschap van de Vulkaaneifel. Dan dalen we af richting Gerolstein. Langs een stuwmeertje bij het vakantiepark bereiken we de imposante Auberg en bereiken de bebouwing van Gerolstein aan Am Sandborn, het eindpunt van onze dagwandeling

ROUTEBESCHRIJVING

De dagwandeling vertrekt vanuit Hillesheim op het plein Am Viehmarkt, gelegen in het zuidelijk deel van het stadje Hillesheim net buiten de oude binnenstad met stadsmuren en torens uit de 13de eeuw, waarbinnen een groot marktplein omringd met platanen en mooie herenhuizen en de St. Martinskirche. Hillesheim wordt voor het eerst vermeld in een oorkonde uit 943. Van een kerk en pastoor is sprake in een document van jaar 1198. Deze parochiekerk staat op de resten van een rond 1500 gebouwd godshuis. Maar de beide patroonheiligen van deze kerk St. Martinus en de H. Michael doen vermoeden dat het oorspronkelijke godshuis uit de Karolingische tijd stamt. Tot 1803 valt de parochie onder het Aartsbisdom Keulen. Tijdens Franse overheersing (1794 tot 1814) gaat het godsdienstige leven door de godsdienst-vijandige houding van de revolutionaire Fransen ondergronds tot in 1803 de St. Martinskirche aan het Franse bisdom Trier wordt toegewezen en vanaf 1824 onder het nieuwe bisdom Trier valt. We vinden in de kerk een Barok orgel uit 1772 van de bekende orgelbouwersfamilie Stumm uit de Hunsrück.

© L.A.W.V.VIA-VIA
Hillesheim - Altaar (1609) St. Martinskirche van Hans Ruprecht Hoffmann (Trier)
We starten aan de noordwestelijke hoek van dit plein bij Gaststätte Bauernstube. De naam laat zien dat hier zeker bedrijvigheid heerst als de boeren op de veemarkt zaken hebben gedaan. Bij de Gaststätte Bauernstube steken we de Grabenstrasse over en dalen de trappen af richting Bolsdorfer Tälchen, zoals aangegeven op het routebord en volgen de markeringen van de Eifelsteig. Langs het zwembad dalen we af langs de imposante en steile oude stadsmuren van Hillesheim, waarbij we naar links zicht hebben op het sportcomplex met atletiekbaan. De route leidt ons langs dit sportcomplex en met de bocht naar links komen we aan een vennetje, waar we met een grote boog omheen lopen. Men heeft het aangrenzende gebied aantrekkelijk gemaakt voor dagrecreatie door de aanleg van een natuurpad, speeltoestellen en jeu-de-boule baan. We betreden een breed dal met aan de linkerzijde beboste hellingen van de Aulerberg en de bedding van een beekje. Rechts liggen weilanden met zicht op de Weberhof. Steeds verloopt het onverharde pad op de rechteroever van de beek door het brede schilderachtige dal met weidegrond en waar het dal enger wordt en de rotswanden dichter aan de weg liggen, bereiken we langs een beukenbosje de eerste huizen van het dorpje Bolsdorf.

Hillesheim - Stadsmuur
Als we de eerste huizen passeren, ligt meteen idyllisch aan de rand van het bos het Café “Zum Alten Backhaus”. In het dorpje komen we langs de kapel Sankt Margaretha. De huidige bouw stamt uit de 17e eeuw en vervangt de kapel, die omstreeks 1500 is gebouwd en waarvan het altaar in 1505 is gewijd. In 1882 komt er een nieuw koor en wordt het schip uitgebreid. Tot aan de Reformatie valt de kerk van Bolsdorf onder de parochie van Niederbettingen. Als het Graafschap Manderscheid-Gerolstein, waaronder Niederbettingen valt, protestants wordt, brengt de aartsbisschop van Trier in 1599 Bolsdorf onder de parochie van Hillesheim. Opvallend is de midden in het dorp gelegen Alte Schmiede. Dit oorspronkelijke woonhuis met een smidse is in 1853 gebouwd en in de periode 1950-1954 omgebouwd en vergroot. Heden ten dage doet het gebouw na aankoop door de gemeente in 1974 dienst als gemeentehuis en dorpshuis. Am Bachgarten volgen we de Eifelsteig in zuidwestelijke richting. Het valt op dat elk huis hier een grote groentetuin heeft met daarin fruitbomen voor eigen gebruik. We wandelen richting Niederbettingen. Op deT-splitsing gaat het naar recht en volgen het fietspad van de Kyller Radweg en komen voorbij de waterzuivering. Hier zijn de uiterwaarden van de Kyll. Aangekomen bij de doorgaande K56 steken we over en komen in het gehucht Dohm. Het gaat naar rechts en we kiezen ervoor om langs het kerkje St. Remigius met een gedeeltelijk Romaanse toren (1862) te lopen, dat op een heuvel gelegen boven de huizen uittorent. Over het kerkhof met een aantal grafkruisen uit de 17e tot 19e eeuw gaat de route aan de westzijde steil omlaag naar de Hauptstrasse. Deze volgen we tot we opnieuw aan de K56 komen. Hier is het opletten!.

Dohm - St. Remigiuskirche
We moeten eerst de K56 oversteken en dan naar links. We passeren de brug over het brede Kylldal met de Kyll en de spoorlijn van Gerolstein naar Jünkerath. Achter de vangrail gaat het tot de kruising met de K47, de Gerolsteinerstrasse, waar we even naar rechts lopen richting Niederbettingen en waar de vangrail een opening biedt de K47 oversteken. De route gaat vanaf hier over een bospad naar links en stijgt geleidelijk tot we naar rechts afbuigen en de Beilstein met een hoogte van 475 meter beklimmen. In de omgeving van de Beilstein komt het 500.00 jaar geleden in het Quartair op enkele plaatsen tot kleine basaltlava uitbarstingen, waarbij hier op deze plek de basaltlava door de rode vlakke bonte zandsteenlaag dringt. Deze lava vult enkel de krater en stroomt niet over de rand en zo is een opgestuwde kop ontstaan. Door verwering en erosie na het ontstaan van dit basalt blijft in de onmiddellijke omgeving enkel het harde vulkanische gesteente van deze opgestuwde rotsblok in de omgeving achter als rechtopstaande basaltzuilen, waarvan er nu nog slechts één rechtop staat en de naam Beilstein heeft gekregen. Van de overige basaltzuilen zijn nog alleen enkele brokstukken terug te vinden in het landschap.

De wandeling verloopt door gemengd bos met berken, eiken, dennen en beuken en maakt een wijde bocht tegen de klok in om de Beilstein tot we op hoogte oostwaarts op een splitsing het middelste bospad kiezen naar het uitzichtspunt “Heimatblick”. Hier staat een hut met stookplaats met naar het noordoosten over het Kylldal zicht op Hillesheim. We blijven op hoogte en slaan na 50 meter linksaf langs de bosrand en steengroeve rond Wolfsbeuel. Na goed 200 meter leidt de route ons naar rechts door de weilanden en akkers naar het goed één kilometer verder gelegen dorpje Roth, waar de grote Neo-Gotische parochiekerk St. Antonius uit 1892 het dorpsbeeld bepaalt. Een veldweg brengt ons tot aan de Rotherstrasse, die we even naar links volgen. Net voor we het dorp verlaten gaat de route van de Eifelsteig naar rechts langs het plaatselijke sportterrein.

Roth met zicht op de St. Antoniuskirche
We steken door tot we het asfalt van Zur Eishöhle bereiken. Hier gaan we naar links licht bergopwaarts en volgen met de bocht de route verder over de heuvel rondom Roth tot de Rother Kopf met de Dachenhöle en Mühlesteinhöhle, een tweetal grotten, die een kijkje bieden in de geschiedenis van de aarde. Als de vulkaan Rother Kopf uitbreekt, stroomt een taaie stroom basaltlava de berg naar beneden. Dit poreuze basalt zit vol luchtbellen en is uitstekend geschikt als molensteen, gezien er door de permanente slijtage steeds nieuwe poriën ontstaan. Al in de Romeinse tijd gebruikt als het beste materiaal voor de productie van molenstenen, maar vanaf de 13e eeuw begint men hier aan de "Rother Kopf" pas echt met de ontginning, die met de toenmalige werktuigen soms niet zo eenvoudig verloopt. De arbeiders moeten de molenstenen meestal boven het hoofd uit de rotswand tillen. Later worden de Mühlesteinhöhle en Drachenhöle als een natuurlijke ijskelder gebruikt waar het zelfs hartje zomer rond de nul graden is! Het zijn de adellijke geslachten uit de streek die hier ’s zomers ijs laten halen voor dagelijks gebruik. Het ijs wordt vervoerd tot in Aachen en Köln. Dit natuurverschijnsel is nu verdwenen en er is geen ijsvorming meer in de grotten door de luchtcirculatie. Toch zijn deze grotten nog toegankelijk, maar voorzichtigheid is geboden!

Rother Kopf (568 m) - Drachenhöle
We wandelen met een boog door het idyllisch beukenbos tot op de Rother Kopf (568 m), vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over het Oosbachdal en op het zuidwestelijk gelegen dorpje Müllenborn. Naar links over de rand ligt in de diepte een reusachtige lavagroeve, waaruit grondstof voor wegenbouwmateriaal wordt gehaald. Hier werpen we vanaf de bergkam een blik in de geschiedenis van de aarde: De aardlagen laten ons een imposant kleurenspel zien van de meest verschillende steensoorten van zandkleurige lagen tot okerkleurige lagen, van rode zandsteen tot blauwe basalt. Het steile voetpad leidt ons langs dichte bremstruiken het dal in en gaat over in een graspad, dat uitkomt op een asfaltweggetje. Hier gaat de route van de Eifelsteig naar rechts. Voorbij de Schäferhof wandelen we naar links tot aan een bosje dat als Waspel op de topografische kaart staat aangegeven. Naar rechts om het bosje heen voert de route ons nu eens links en dan weer rechts langs akkers en weiland naar een oude vulkaankop, de Rother Hecke (510 m) met uitzichttoren en schuilhut. Naar rechts bereiken we een asfaltweggetje en gaan meteen naar links langs de zuidzijde van de Rother Hecke. Door het open landschap met al zicht op de uit het landschap oprijzende Auberg, staan we vervolgens aan een stuwmeertje.

© L.A.W.V.VIA-VIA
Gerolstein - Auberg (456 m)
Langs het stuwmeertje volgen we het asfalt naar links, dat al klimmend ons weer de hoogte in voert tot op het punt waar we aan onze rechterzijde het See Hotel zien op het kruispunt met Am Sandborn en Am Stausee. Naar rechts nemen we hier de weg Am Stausee en lopen door een vakantiepark. Waar we op en open stuk komen, stuurt ons de wegwijzer van de Eifelsteig naar links en hebben zicht op de zich in het landschap verheffende rotspunten van de Auberg. Het pad verloopt over de heuvelrug door jeneverbesstruiken door langs de steenmassa voorbij. We zijn hier in het Naturschutzgebiet Auberg. Een paadje brengt ons op een rotsplatform waar we zicht hebben op de lange rotswand van de Munterley, het restant van een miljoenen jaren oud koraalrif. Het stenige pad gaat omlaag en komt uit op Am Auberg, die we even noordwaarts volgen. Bij eerste gelegenheid op de T-splitsing met Am Sandborn gaat de route van de Eifelsteig naar rechts en bereiken we net voorbij een kleine fontein de drukke Lindenstrasse, de K47, de doorgaande weg van Gerolstein naar Hillesheim. Dit is het eindpunt van onze dagwandeling!

DAG 11
Traject: Gerolstein - Munterley - Heiligenstein - Neroth 17 Km

Deze wandeling is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.

Charles Aerssens

KAARTEN

- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.16 Urlaubsregion Hillesheim
- Wanderkarte Eifelsteig 1:25 000, NR.516 Publicpress

GIDSEN:

- Wanderführer Eifelsteig, Hans-Peter Schmitz, Teil 1: Aachen - Blankenheim, ISBN 978-3-921805-565
- Eifelsteig Wanderführer, Christiane Rüffer-Lukowicz, Jochen Rüffer, ISBN 978-3-761622-094
- EifelSteig Schöneres Wandern Pocket, Ulrike Pollert, Wolfgang Todt, ISBN 978-3-934342-286